Tilbake til hverdagen

Det ble altså så stille her etter at karnevalet var ferdig og alle besøkende hadde reist! Det er veldig koselig med besøk og vi gleder oss allerede til neste besøk som kommer til påske !  Da er det min bror med familie som kommer. De har aldri vært her her og vi gleder oss enormt til å vise dem Rio.

Det har altså blitt hverdag igjen og hverdager er fine selv her. Idag har jeg hatt besøk av gartneren som har ryddet litt opp i plantene mine. Jeg hadde bla en palme som hadde råtnet, hmmm har det regnet for mye tro?  Men nå har jeg fått en ny fin arecapalme istedet og den vet jeg vil trives godt på den solfylte verandaen.

Siden det er fredag er det marked her nede, jeg gikk ut tidlig og handlet egg og frukt, men var også en liten tur innom bakeren og kjøpte varme deilige rundstykker. Eggene pakkes inn i avispapir !

Det er skikkelig luksus med fredagsmarkedet her og den lille delikatessebutikken som har et kjempegodt bakeri. Snart skal jeg gå ned og kjøpe blomster også, det er så mye å velge i så jeg aner ikke hva det blir denne gangen. —

Pga besøket så har jeg ikke hatt så mange portugisisk-timer i det siste men det har også kommet igang igjen. Merker fort  endring i språkkompetansen når vi har mye besøk og jeg snakker masse norsk. SÅ de neste ukene nå så må det jobbes igjen.

Jeg har ofte lurt på hvorfor mange av eleven jeg har hatt er så trøtte … men man blir fryktelig trøtt av å lære språk. Når man lærer et nytt språk så bruker man jo andre deler av hjernen enn det vi er vant til å bruke sihvertfall om voksne. Jeg tror det er det som gjør at man blir fryktelig sliten.

Når jeg har hatt språktime så er jeg helt utslitt, jeg har online portugisisktimer og 1,5 time på nett er krevende for en aldrende sjel hahaha! Men du verden så gøy, særlig når en merker at det går fremover. Det går jo opp og ned da, det blir som trappetrinn. Av og til blir man stående på et trinn og hvile før man igjen orker å gå videre eller løpe oppover trappen …

Det å lære et nytt språk er veldig sunt i voksen alder, da holdes hjernen igang 🙂

Sammenlignet med forrige gang vi bodde her så er jo det meste atskillig enklere da. En ting jeg ønsket meg veldig da vi bodde her sist var en symaskin, men jeg klarte aldri å finne ut av det ordentlig og kjente ikke så godt til de merkene de hadde den gangen,  bortsett fra Singer. Men denne uken har jeg faktisk kjøpt meg symaskin, og det er kjempegøy å sy litt. Jeg har lenge vært på utkikk etter noen store puter til sofaen, helst litt sebrastripete men det har ikke vært mulig å oppdrive.

For et par uker siden var jeg i Centro og i bydelen Saara er det en hel haug med lekre stoffbutikker og der fant jeg stoffet! Så nå syr jeg puter!!! Det blir nok flere ting som kommer til å bli sydd, det er så mange lekre tekstiler å velge blant her.

Vi har bodd her i 6 måneder nå…det har gått så fort. Sommerferien hjemme i Norge er allerede bestilt, drar hjem tidlig i juni, gleder meg til norsk sommer da med familien <3

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg