Pre-karneval

Nå er det like før spetakkelet braker løs her. Eller det begynte egentlig for noen uker siden men vi har vært litt på farta og helgen som var nå var den første vi fikk med oss her. Da startet blocosene på Ipanema.

Blocos er gatekarneval og en slags oppvarming til karnevalet. Det er også blocos etter at karnevalet offisielt er over som en slags krampetrekning for å tviholde på galskapen.

Den første blocosen på Ipanema var “Simpatia e quase amor” dvs sympati og nestekjærlighet.  Det var annonsert oppstart kl 14 men de kom ikke igang før nærmere kl 17… men masse folk, stort sett utkledd som om det var pride-parade. Så egentlig veldig likt pride 🙂

Igår var det en ny bloco nede på strandpromenaden på Ipanema, de skulle starte kl 10 og være ferdige kl 16. Vi var en liten tur på stranda fra morgen av og jeg tenkte jeg skulle få med meg litt fra den blocosen. Jeg ventet og ventet og da klokka var 13.30 var de ennå ikke ordentlige gang. Det var masse testing av lyd, bæring av trommer og folk som ventet og drakk. Og det var sååå varmt… Men jeg måtte gi opp altså. Da jeg gikk og la meg igår kveld rundt kl 22 så hørte jeg lyden av sambatromene, så sånn 10 timer senere så var de ihvertfall igang 🙂

På lørdag starter karnevalet for alvor, men vi må nok igjennom noen flere blocos før den tid. I selve karnevalsuka så skal faktisk vi også delta på en bloco, men det er ( håper jeg) i litt mere organiserte former siden det er inne på et ganske så fint klubbsted, nemlig Jockeyklubben ved Jardim botanico.

Vi har også billetter til selve paradedagen den 17. og det gleder jeg meg noe vanvittig til. Da opptrer alle de beste sambaskolene fra de tidligere dagene så det er selve kremtoppen på karnevalet.

Det har vært et par uker (minst) med ganske så dårlig vær nå men det lysnet litt igår før det bøtta ned på kvelden med masse lyn og torden. I dag er det ganske så varmt og litt disig. Jeg har hatt skpråktime tidligere idag og det må jeg bare si altså; noen ganger er det sååå slitsomt å lære et nytt språk. Hjernen er helt ødelagt. Jeg var så frustrert at jeg måtte inn på isn sine nettsider og se etter studier om voksnes læring igjen. Jeg har jo 30 stp i voksnes læring og jeg studerte norsk som andrespråk for mange år siden på UIB. Men nå så jeg at USN hadde et studie som het norsk som andrespråk for voksenopplæringen og det søkte jeg helt til jeg da så at man måtte være ansatt i en voksenopplæring for å kunne delta siden dette var i samarbeid med Kompetanse Norge. Og .. jeg har jobber jo ikke lenger på noen voksenopplæring siden jeg måtte slutte da vi flyttet hit så da var jeg like langt. Jeg får se hva jeg skal finne på istedet.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg