På plass igjen

Det har vært litt stille her i det siste, men nå er jeg på plass igjen. Det har vært noen begivenhetsrike uker med masse familiebesøk av både små og store. Vi har kost oss uendelig mye, feiret bursdag og hatt en liten ferie i Buzios hvor vi leide et digert hus med svømmebasseng og fantastisk utsikt.

Det er så gøy å vise fram hva Rio er og har å tilby utenom bad og strandliv. Markeder, mat, spesielle butikker, musikk og kunst. Og ikke minst flott natur.

Nå er det litt hverdag igjen her med vanlige dagligdagse ting og gjøremål. For min del så er det fortsatt å lære portugisisk som er hovedprioritet. Har blitt mye norsk de siste ukene så på tide med litt oppstramming av språket.

Jeg vurderer å ta et skikkelig intensivkurs på vårparten for å nå det nivået jeg ønsker å være på.  Kun online-undervisning noen ganger i uka har en begrensing selv om jeg snakker mye portugisisk også med maiden og ute i butikker etc. Det er fort gjort språket stopper opp litt og ikke utvikler seg hvis ikke man gjør en ekstra innsats for å komme videre. Når man finner ut at nivået er sånn at man gjør seg forstått er det fort gjort å droppe og komme videre i progresjonen. Jeg merker at jeg må gjøre denne lille innsatsen for å komme videre nå. Jeg har forholdsvis godt vokabular mens de grammatiske strukturene nok ikke er helt på plass, men alle skjønner jo hva jeg sier så da er det lett for å bli lat.  Så dette må jeg ta tak i nå!

Det har blitt mye restaurantmat i det siste så idag blir det middag hjemme. Du verden så matlei en kan bli noen ganger. Det blir en enkel pastarett idag med noe grønt til. Men jeg gruer meg litt for å gå i butikken siden det er mandag. Da er det så det koker i matbutikkene, virker som absolutt ALLE skal gjøre sine innkjøp på ukas første dag. Det er uendelig lange køer så utfordringen idag er å finne tidspunktet med minst kø.

Ellers så nærmer karnevalet seg nå. Det er forholdsvis tidlig iår og starter allerede 10.februar. Vi får familiebesøk og har fått oss billetter til den siste paraden på lørdagen. Karnevalstiden  er det totale kaos. Vi fikk en liten forsmak på det i helgen da det var en slags karnevalsoppvarming i parken rett ved der vi bor. Jeg er litt spent på hvordan støynivået blir her når braker løs på alvor. Når det er karneval så får folk fri fra jobb og skole og det er jo ferietid her nå også så egentlig så begynner ikke hverdagslivet her for alvor før etter påske …   litt overdrevet da 🙂

Legger ved litt bilder fra de siste ukene !

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg