Ilha Grande

I helgen var på Ilha Grande. Det er en øy et par timers kjøring sør for Rio og 30 min med hurtigbåt. Det er en helt bilfri øy og det er et ordentlig lite paradis.

Det var min 4.tur dit så at jeg liker meg godt der er ingen overdrivelse. I Rio er det aldri helt stille og vi følte begge to at vi hadde behov for å komme bort litt og oppleve ordentlig stillhet.

Vi bodde på et sted som heter Pedro Rei, et bittelita hotell med bare 5 rom. Vi hadde rom i 1.etasje med veranda ut mot havet og kunne både sovne og våkne til lyden av bølgeskvulp.

Første dagen så gikk vi til en det som skulle være en liten strand med et par restauranter og det tenkte vi kunne være et passende sted for lunsj. Men …  brasilianere altså 🙂 De klarer jo ikke å være stille. Vi satte oss ned på strandrestauranten som spilte litt rolig bakgrunnsmusikk noe som var helt ok. Men så kom det en gjeng med brasilianske ungdommer som hadde med seg sin egen høyttaler og satte seg ned på bordet ved siden av oss. De stengt jo ikke høyttaleren når de satte seg på restauranten men fortsatte å ha sin veldig slitsomme brasilianske partymusikk på full guffe. Så hadde vi to ulike musikksjangre som forsøkte å overdøve hverandre…   det var den stillheten …

Vi spiste rekene våre og pommes friten og så gikk vi. Jeg klarte å legge inn et lite bad da 🙂

Den første kvelden tilbragte vi Abrao sentrum, som er den største landsbyen på øya. Det er et veldig koselig lite sentrum men kanskje litt vel “sydenaktig” da. Selv om det er vesentlig færre fulle skandinaver der.

Hotellet hadde egen båt-shuttle siden det ikke var en ordentlig vei fra Abrao og til hotellet. Så vi ringte bare når vi skulle hjem og ba om å bli hentet. Men hihi …  jeg gjorde et forsøk på å ta bilde av båten hahaha ….  det var en skikkelig gammel kogg av noe slag, men vi kom trygt fram i mørket!

På lørdag var vi på båttur hele dagen og vi kjørte rundt til små laguner og nydelig steder å ankre opp. Vi var sammen med lokalkjente som viste oss fantastiske blå og grønne laguner.  Det var bare å stupe fra båten og ut i vannet. Vannet var nydelig, ca 25 grader, og vi så både fargerike fisker og havskilpadder. De som hadde leid båten for oss var guider og fortalte mye om øyas historie og om hvordan det er å bo på øya.

Vi ankret opp på et nydelig lite sted inne i en bukt for å spise lunsj. Vi bestilte en rett som bestod av reker, ananas og kokosmelk og sikkert andre ting også. Men det var altså sååå nydelig. Kanskje noe av det beste jeg har smakt faktisk, ihvertfall på rekefronten 🙂 Rekene ble servert i en ananas !

Man blir ganske så mør i kroppen etter en hel dag på sjøen med masse bading så vi bestemte oss for å tilbringe kvelden på hotellet. Det var jo så koselig der så jeg hadde lyst til å nyte hotellet også. Vi bestilte middag der på kvelden og koste oss skikkelig.

Og så braket uværet løs. Det regnet, lynte og tordnet noe hinsides. Og det holdt på kjempelenge. Gjett om ikke det var noen som var veldig fornøyde med valget om å bli på hotellet den kvelden!

Søndag var det hjemreise fra idyllen, men vi rakk å få oss en liten strandtur og et bad.

Og jeg er faktisk så heldig at jeg får lov til å dra til dette paradiset om to uker igjen Da skal jeg vise min bror og hans familie øya slik at de også får oppleve dette tropiske paradiset.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg