Hvordan er det egentlig å bo i Brasil da?

Det spørsmålet har jeg fått noen ganger i tillegg til “er det ikke farlig å bo i Rio”?

Å bo i Brasil kan være veldig mye forskjellig siden det er et digert land med ulike kulturer. Vi bor i Rio og siden jeg kun har bodd her så er mine erfaringer basert på det jeg har opplevd her. Det å leve i Rio er også ganske så forskjellig basert på hvor i byen du bor. Vi bor på Ipanema og det er nok en liten privilegert boble an befinner seg i her. Selv om vi daglig blir konfrontert med store sosiale ulikheter. Det er mange som tigger og bor på gata også her. Det er kanskje den største endringen her i forhold til hvordan det var for 10 år siden. Det bodde folk på gata og tagg da også men ikke i så stor grad som nå. Det var mere lokalisert til Centro den gangen. Når jeg er i Centro nå så ser jeg at det er betydelige færre der enn det er her på Ipanema. Så noe har endret seg der.

Jeg gir aldri noe til de som tigger, Ipanema er som en liten by hvor det er lett å kjenne igjen folk, det bor ca 40 000 på Ipanema. Så det er en småby i storbyen. Jeg er nok litt redd for at hvis jeg begynner å gi til noen så må man fortsette og fortsette og til slutt blir man fotfulgt hjem.

Det oppleves overhodet ikke farlig å bo her. Men Rio er en storby og man må være streetsmart på samme måte som man må være hvis man besøker New York eller Berlin etc.

Jeg har aldri opplevd noe tull, men jeg er jo påpasselig med hvor jeg bevege meg. Hvis jeg går på steder jeg vet kan være litt “shady”  og jeg ser en ungdomsgjeng foran meg feks så krysser jeg gata ganske kjapt.  Det er også lurt å være bevisst på om det er noen som går bak deg.

Smykker og dyre vesker lar jeg ligge hjemme. Bruker aldri gullsmykker, heller ikke smykker som ser ut som gull for ranere ser ikke forskjell og jeg har hørt om folk som har fått revet  fake gull halskjede av halsen så de kan være ganske desperate når de ser gull.  Det er tydelig at gull er veldig attraktivt, for overalt er det reklame for oppkjøpere av gull. Så det er lett omsettelig.

Men man vil jo pynte seg så jeg kjøper håndlagete smykker på Hippiemarkedet istedet 🙂

Det er jo sånn at enkelte områder i byen besøker man ikke. Jg er veldig glad i Ipanema,det er en litt bohemsk stil over bydelen som jeg liker veldig godt,  Leblon er trygt og litt kjedelig, Barra de Tijuca er også veldig flott sted, med nydelige strender men med litt upersonlig arkitektur.

Centro er magisk, slitent, kaotisk, og vakkert i all sin slitenhet. Man ser spor av hvilken storhetstid Rio hadde da det var landets hovedstad. Men dessverre er vedlikeholdet av disse fine stedene ikke noe som har hatt prioritet. Nå virker det derimot som noe skjer og det er steder nå som blir pusset opp og satt i stand. Jeg håper Centro kan bli den vakre perlen det en gang var i fordums tider.

Lapa er i Centro og det er en veldig spennende bydel men dessverre med mye kriminalitet. Det er gate som heter Rua Lavradia hvor Rio Scenarium ligger og det kan virkelig anbefales, men ligg unna sidegatene der 🙂

Santa Teresa er verdt et besøk, særlig på en lørdag ettermiddag. Det syder av musikk, kunst og mennesker. Aprazivel er min favorittrestaurant der, en restaurant som er bygd rundt tretoppene.

Copacabana er for meg en diger turistfelle. Og det eneste jeg bruker stedet til er å vandre langs strandpromenaden fra Ipanema og bort til Leme. Jeg synes ikke stranden der er så veldig attraktiv og foretrekke Ipanema-stranden hvor vannet er friskere.

Det har i det siste også vært veldig mange ran av turister på Copa, noe som ikke er så vanlig her på Ipanema.

Hele Rio består jo av bydeler som er som små byer med sin egen atmosfære. Dessverre er det enkelte bydeler man som norsk ikke bør besøke. Noe som også gjelder favelaene. Da vi bodde her sist kunne vi trygt besøke enkelte favelaer, noe som ikke er så lurt i disse dager. Det har vært en del konfrontasjoner med politiet, milits og narkokarteller i det siste som har forårsaket litt brøk. Så derfor holder vi oss unna disse stedene.

Så altså, Ipanema er en liten boble hvor vi har det veldig godt og er veldig “beskyttet” .

Rio er vakker, sjarmerende, vill og bittelitt farlig, de kaller jo byen sin for Cidade Maravilhosa noe passer veldig godt. Men jeg føler meg trygg her og jeg storkoser meg hver dag!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg