Hetebølge

Den siste uka har vært helt hinsides varm. Over 40 grader. Vi har heldigvis god aircondition ileiligheten og Ipanema er ikke det stedet hvor det ble aller varmest, men det bikket 40 grader og da gjør det vondt i kroppen. Klarer helt fint at det er nærme 40 men når det passerer 40 grader så er det ubehagelig å være ute. Strendene har vært smekkfulle, men vi fant ut at hvis vi gikk på stranden veldig tidlig så var det veldig fint og absolutt levelig.
I tillegg til hetebølgen så har det også vært en rekke fridager noe som også har hatt sin innvirkning på antall folk på strendene. Torsdag dro vi til Barra i håp om at det var litt færre folk og litt mere vind 😂 men dessverre så var det folk overalt. Det er det jo forsåvidt overalt her i Rio…Vi fikk badet og solt oss litt allikevel før vi bestemte oss for å ta en sen lunsj på Ilha da Gigoia. Der er det utrolig koselig. Helt annerledes enn Rio med en bilfri øy og små hus, poussadaer og koselige restauranter. Vi fant ut at en helg så bestiller vi oss en  overnatting på en av disse koselige poussadaene for bare nyte roen den øya har.

Nå har vi vært her i 2. måneder… det føles som en evighet, helt utrolig, jeg synes jeg har vært her sååå lenge men har jo ikke det. Det har skjedd mye og vi har gjort mye. Mange språktimer, men ennå laaaangt igjen til at jeg vil påstå at jeg er flytende i språket. Kanskje har jeg krabbet meg opp fra et lavt nivå på A2 til et litt høyere A2… det tar tid. Forrige gang jeg var her hadde jeg kun fokus på det muntlige men nå prøver jeg også å få med det skriftlige. På språktimen tidligere idag hadde vi fokus på humor og spøk i språk. Det er kjempevanskelig å forstå humor på andre språk. I Brasil har man en kultur for å spøke med veldig mange ting når de snakker og det kan være vanskelig for oss utlendinger å forstå. Det er veldig kulturelt betinget det med humor og hvor forskjellig den er fra land til land. Jeg kan ikke nok portugisisk ennå til å skjønne når de spøker, men ved å studere litt  mimikk og sånn så kan jeg kanskje skjønne at det var ment som en spøk. Men det er langt fram 😂

På søndag var vi på konsert med Petrobras Symfoni orkester. En helt fantastisk konsert med et kjempegodt orkester. Bela Bartok, Carl Nielsens klarinettkonsert og Kodaly til slutt. Veldig gøy å få med seg. Det er i det hele tatt mye kultur å velge i her. Billetter er forholdsvis billige så de er antakelig godt sponset av det offentlige.
Nå har hetebølgen heldigvis sluppet taket, det er kun maks 30 idag. Godt å få litt pause, man blir sliten av at det er så varmt. Så håper denne pausen fra heten varer en stund.
I går var det også en mye omtalt fotballkamp her i Rio, Brasil -Argentina, det utviklet seg til en tv-sendt krig nærmest. Var sjokkerende å se. Håper det ikke fortsetter sånn. Men det er tydelig mye aggresjon blant enkelte supportergrupper på begge sider. De hadde barket sammen tidligere denne måneden også da det var et lag her fra Rio og et fra Argentina som spilte cup. Uforståelig.
Hjemreisen nærmer seg veldig nå, 3,5 uke igjen. Gruer meg til å lande på Gardermoen i sommertøy… 😂😂😂 men gleder meg til å feire jul hjemme❤️

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg